Vegan Protein – Toto je 5 najlepších vegánskych proteínov!

0

Proteínové prípravky pozná takmer väčšina športovcov, keďže ide o najrozšírenejší a najpoužívanejší druh suplementu.

Existuje široká škála proteínov, ktoré sa dajú využívať či už pri redukčnej diéte, podpore športového výkonu alebo pri naberaní a udržiavaní svalovej hmoty.

Pri výbere vhodného proteínu je dôležité pozrieť sa na jeho zloženie a metódu výroby.

My sa konkrétne zameriame na vegánsky proteín a jeho účinky na naše telo.

Skôr ako si jednotlivo rozoberieme zložky vegánskeho proteínu, pozrime sa na to, prečo je vôbec vhodné konzumovať proteínové výrobky.

Kde najvýhodnejšie zakúpiť vegan protein?

Čo sú vlastne proteíny?


Proteíny (bielkoviny) sú to makromolekulárne látky. Ide o reťazce, ktoré sú  tvorené z jednotlivých prvkov.

Základným prvkami bielkovín sú aminokyseliny tvorené z vodíka, uhlíka, kyslíka, draslíka, železa a síry. Prepojené sú medzi sebou peptidovými väzbami.

Bez bielkoviny ako stavebného kameňa organizmu nie je možné zabezpečiť rast a vývoj tela.  Bunky v tele sú zložené z látok, ktoré sa z nich vytvárajú. Ich stála potreba sa zabezpečuje práve neustálym prísunom, pretože v ľudskom tele sa proteíny nepretržite rozkladajú a tvoria.

Prijímať bielkoviny je dôležité aj z hľadiska sacharidov. Hlavne jednoduché sacharidy zvyšujú hladinu cukru v krvi, čo spôsobuje v organizme nadmernú produkciu inzulínu. Tá má za úlohu, aby sa uložil cukor do buniek a aby sa použil ako energia. V kombinácii s proteínom sa hladina cukru v krvi zvýši menej, takže je viac stabilnejšia.

Naše telo obsahuje približne 23 aminokyselín, avšak nie je schopné si niektoré druhy vytvoriť samo. Preto je životne dôležité prijímať ich v strave.

Proteíny rozdeľujeme z rôznych hľadísk:

  • metóda výroby  (koncentrát, hydrolyzolát a pod.)
  • základný zdroj bielkoviny (srvátka, kazeín, bielok a pod.)
  • odporučené využitie (rýchle proteíny, večerné proteíny a pod.)
  • počet zdrojov a foriem proteínu (jednozložkové, viaczložkové a pod.)

Aké majú proteíny účinky a prečo sú pre naše telo prospešné?


  • bielkoviny sú súčasťou  buniek ľudského tela, tkanív, svalov, kostí, šliach i kože
  • zúčastňujú sa na tvorbe enzýmov, hormónov, krvného farbiva hemoglobínu i tráviacich štiav
  • pomáhajú udržiavať rovnováhu vody a minerálnych prvkov a stály osmotický tlak.
  • nedostatkom bielkovín sa spomaľuje rast, vývoj a regenerácia
  • majú skladovaciu aj prepravnú funkciu
  • sú prítomné pri tuku vo vnútri tela
  • sú nevyhnutné pre metabolizmus
  • sú dôležité pre udržanie optimálneho pH vnútorného prostredia organizmu
  • posilňujú obranyschopnosť organizmu
  • dlhodobý nedostatok spôsobuje horšie hojenie rán a poruchy nervového systému

V jedle, v ktorom bielkoviny prijímame, môžeme nájsť takmer všetky zdroje živočíšnych bielkovín, dokonca veľakrát aj v nezdravej miere. Je veľmi jednoduché urobiť zmenu a vymeniť živočíšne bielkoviny za rastlinné.

Rastlinné bielkoviny majú tú výhodu, že obsahujú tiež množstvo minerálov, fytolátok, vitamínov, antioxidantov a mikroživín.

Samozrejme,  že tým nepoukazujeme, že živočíšna bielkovina je menej cenná alebo zlá. Chceme len, aby ste vedeli, že aj rastlinná strava môže byť kvalitným zdrojom bielkovín pre naše telo.

Najlepšie zdroje rastlinných bielkovín sú:

  • fazuľa, ktorá obsahuje 22 g bielkovín na 100 g
  • ďalším bohatým zdrojom je šošovica, ktorá obsahuje cca 25 g bielkovín na 100 g. Okrem iného je bohatá na vitamín B, medi, zinku či železa a horčíka.
  • zdroj s najvyšším obsahom bielkovín 40 g na 100 g  je sója, avšak je znevýhodnený práve typom bielkoviny. Obsahuje proteázu, ktorá znižuje využiteľnosť prijatej bielkoviny.
  • kvalitnú bielkovinu poskytuje aj hrach, ktorý je zároveň sýty
  • ďalším výborným zdrojom sú aj arašidy. Tu sa obsah bielkoviny pohybuje okolo 32 g na 100 g a sú  zdrojom aj nenasýtených tukov a vitamínov.

Práve rastlinný proteín je základným prvkom vegánskeho proteínu, ktorému venujeme ďalšiu časť nášho článku.

Čo je vegánsky proteín?


Môžeme o ňom napísať, že je 100 % rastlinný.

Skladá sa z najkvalitnejších zložiek, konkrétne sú to 3 druhy rastlinných proteínov, ktoré sú doplnené o vitamíny D3, B12, vitamínovým B-komplexom a tiež rastlinnými BCAA.

Zložky 3 druhov rastlinného proteínu

Ryžový proteín

  • má vysoký obsah aminokyseliny glutamín a dobrú stráviteľnosť
  • získava sa vodnou extrakciou z čistej prepieranej ryže
  • v prirodzenej forme v ňom nájdeme aj vitamíny skupiny B, E, vlákninu a sacharidy
  • neobsahuje žiadny tuk, cholesterol a cukor
  • aminokyselinové spektrum má veľmi blízke základnému AA spektru materského mlieka (96 %)
  • v spojení s konopným a hrachovým proteínom vytvárajú komplexné aminokyselinové spektrum

Konopný proteín

  • vyrába sa z konopných semien
  • obsahuje 10 esenciálnych aminokyselín
  • má vysoký obsah esenciálnych mastných kyselín.
  • obsahuje priaznivé množstvo vlákniny a vitamíny A, C, D, E a B komplex a minerály (Ca, Mg, Zn, Fe)

Hrachový proteín

  • má schopnosť znižovať hladinu hormónu ghrelín (vylučuje ho prázdny žalúdok).
  • v žalúdku ostáva dlhšie, a tým spomaľuje vylučovanie.
  • je bohatý na nutričné hodnoty

Vitamín D prispieva k normálnej funkcii imunitného systému, napomáha správnemu vstrebávaniu vápnika a fosforu, normálnej hladine vápnika v krvi a podieľa sa na procese delenia buniek.

BCCA spoločne s aminokyselinami proteínov vytvárajú optimálne množstvo aminokyselín pre produkt.

Pre koho je proteín vhodný?


  • pre vegetariánov, vegánov, paleo vyznávačov, ale aj pre diabetikov, ktorí neprijímajú bielkoviny z mäsa, a preto ich musia nahradiť z iných dostupných zdrojov
  • pri cvičení, fyzickej námahe, aktívnom a zdravom životnom štýle
  • pre rast a tvorbu svalovej hmoty ako alternatíva kvalitného proteínu v prípade laktózovej intolerancie a pri bezlepkovej

Zanechať odpoveď

Zadajte svoj komentár!
Zadajte svoje meno tu