Ovsené vločky na raňajky + recepty a nutričné hodnoty

Ovos patrí medzi najbežnejšie sa vyskytujúce obilniny u nás. Aj napriek svojmu rozšíreniu však nefiguruje medzi dominantami našich jedálničkov. Pritom ovsené vločky sú ideálnym zdrojom vitamínov, minerálov, antioxidantov a vlákniny.

To je zdravá kombinácia na pohľadanie! Nehovoriac o preukázaných účinkoch na imunitu, metabolizmus, chudnutie…

Áno, o ovsených vločkách by sa toho dalo popísať naozaj veľa. A my tak aj urobíme. Prinášame vám veľký prehľad informácií, v ktorom sa dočítate, prečo by ste ovsené vločky určite mali zaradiť do svojho jedálnička (ak ste tak už neurobili).

Ovos – kde sa vzal a čo to vlastne je?


Spolu s jačmeňom, pšenicou a žitom je ovos jednou z najrozšírenejších obilnín mierneho pásma, ktoré zahŕňa aj Slovensko. Jeho pôvod siaha do ďalekej Ázie, prvý doložený výskyt sa datuje ešte do doby bronzovej.

Existuje viacero jeho druhov, pričom  najrozšírenejší je ovos siaty – avena sativa – ktorý je zároveň najmladšou kultúrnou obilninou.

ovsené vločky a chudnutie

Tvorí viac než 90% výsevných plôch.

Už odjakživa je táto jednoročná bylina veľmi významnou hospodárskou plodinou.

V minulosti bol ovos siaty veľmi často využívaný ako krmivo pre kone a ťažné zvieratá, v súčasnosti je vo všeobecnosti považovaný za jeden z pilierov zdravej ľudskej výživy.

Okrem vločiek, tyčiniek, sušienok a ďalších pochutín sa z neho zvykne vyrábať aj napríklad pivo, využíva sa tiež vo farmaceutickom či kozmetickom priemysle.

Ovos (predovšetkým v podobe vločiek) je  stabilnou súčasťou jedálnička športovcov, ale aj priaznivcov racionálnej a zdravej výživy, či ľudí, ktorí chcú schudnúť. Jeho pravidelná konzumácia má totiž viacero benefitov. O účinkoch na zdravie si čosi povieme v ďalšej časti článku.

5+ zdravotných benefitov, spojených s konzumáciou ovsených vločiek:

Ak by sme mali vymenovať všetky zdraviu prospešné účinky konzumácie vločiek a detailne ich vysvetliť, bolo by to na knihu. Radšej vám teda opíšeme tie najvýznamnejšie a ďalšie spomenieme len stručne.

Sú nutrične bohaté a perfektne vyvážené


Ovsené vločky sú bohatým zdrojom rôznych živín, potrebných k správnemu fungovaniu ľudského organizmu. Obsahujú bielkoviny aj vlákninu, zdravé tuky a sacharidy, pričom vôbec nie sú kalorické. Okrem toho v nich nájdeme hliník, železo, zinok, mangán, fosfor, horčík, vápnik, vitamíny B1, B3, B5 a B6.

Tieto skutočnosti robia z ovsených vločiek nutrične veľmi bohatú potravinu, čo je obdivuhodné vzhľadom na ich maličké rozmery.

  Náš TIP

Rozhodli ste sa vyskúšať ovsené vločky? Odporúčame vyskúšať napríklad naklíčené ovsené vločky a zakúpiť ich od overeného predajcu. Vyhnete sa tak zbytočným komplikáciam s rôznymi nekvalitnými potravinami. Zobraziť v obchode

Obsahujú množstvo antioxidantov


Antioxidanty sú molekuly, ktoré pomáhajú vychytávať a eliminovať voľné radikály. Pre správne a zdravé fungovanie organizmu sú preto veľmi dôležité. Je teda super, že ovsené vločky ich obsahujú naozaj požehnane. Najpočetnejšie sú z nich zastúpené polyfenoly.

Pomáhajú regulovať tlak krvi a zlepšovať jej priechod v žilách a tepnách, čím priamo potláčajú riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Okrem toho majú aj  protizápalové účinky a pomáhajú znižovať oxidačný stres.

Pomáhajú znižovať LDL cholesterol


Cholesterol, starý to strašiak všetkých priaznivcov zdravého životného štýlu. Je však potrebné rozlišovať medzi dvoma jeho druhmi. Tým prvým je HDL cholesterol, teda ten „dobrý“, ktorý sa podieľa na rozklade tukov, utužovaní zdravia ciev či produkcii hormónov. Druhý pán na holenie je o čosi horší. LDL, teda „zlý“ cholesterol, zvyšuje riziko srdcovocievnych ochorení, najmä ak sa v organizme hromadí vo zvýšenej miere.

Dobrou správou je, že  pravidelná konzumácia ovsených vločiek pomáha značnou mierou znižovať jeho hladinu v tele. Je to predovšetkým zásluhou v nich obsiahnutých beta-glukánov.

Sú vhodným pomocníkom pri chudnutí


Aj ľudia, ktorí majú problémy s nadváhou, často siahajú po ovsených vločkách. Ide totiž o neporovnateľne lepšiu alternatívu k nezdravým jedlám.

Prečo teda uprednostniť misku ovsených vločiek pred bielym chlebom so salámou?

V prvom rade je dôležitý obsah kalórií.

Už sme spomínali, že ovsené vločky ich obsahujú naozaj málo a to aj napriek energetickej vyváženosti.

 Vysoký podiel vlákniny v nich prispieva k pocitu sýtosti, čo je pri chudnutí tiež veľmi dôležitý faktor.

ovsené vločky

Ten, kto nepociťuje konštantný hlad, nevyhľadáva mastné a sladké jedlá.

Konzumácia ovsených vločiek okrem toho aj spomaľuje vyprázdňovanie žalúdka, pocit sýtosti vám teda vydrží dlhšie.

V neposlednom rade je benefitom aj to, že  ovos je akýmsi prírodným laxatívom. Pomáha rozhýbať vnútornosti, stimuluje metabolizmus a tým pôsobí aj proti zápche. Zdravý pohyb čriev je tiež dôležitý pre chudnutie, ovsené vločky teda proti obezite bojujú hneď na niekoľkých frontoch.

Zvládajú kopec prospešných čiastkových úloh


Okrem už spomenutých zdravotných výhod konzumácie ovsených vločiek je tu kvantum ďalších, ktoré vymenujeme stručne – v bodoch. V opačnom prípade by to bolo naozaj na knihu.

Ovsené vločky totiž:

  • pomáhajú bojovať proti cukrovke 2. typu
  • regulujú krvný tlak a zlepšujú jej prietok, čím zlepšujú zásobovanie vitálnych orgánov touto životodarnou tekutinou
  • sú bezlepkové, preto sa dajú jednoducho zaradiť do jedálničku celiatikov
  • u detí do 6 rokov potláča riziko vzniku astmy
  • posilňujú imunitný systém a bojujú proti baktériám, vírusom, plesniam a parazitom
  • pri pravidelnej a racionálnej konzumácií nemajú žiadne negatívne účinky
  • sú čisto prírodným pokrmom, preto ich naše telo dokáže bez problémov spracovať
  Náš TIP

Rozhodli ste sa vyskúšať ovsené vločky? Odporúčame vyskúšať napríklad bezlepkové ovsené vločky a zakúpiť ich od overeného predajcu. Vyhnete sa tak zbytočným komplikáciam s rôznymi nekvalitnými potravinami. Zobraziť v obchode

Ovsené vločky na raňajky… ale nielen vtedy!


Ovsené vločky sú výbornou voľbou na raňajky. Sú ľahko stráviteľné, nakopnú vás hneď v úvode dňa a sú chutné.

ovsené vločky na raňajky

V euroamerickom kultúrnom priestore ide o bežné každodenné raňajky, ktoré sa navyše stávajú čoraz populárnejšími v súvislosti so šírením zdravej osvety. A variabilita ich prípravy je ďalšia super záležitosť, keďže ovsené vločky možno jesť na mnoho spôsobov.

Prinášame vám niekoľko tipov:

Ovsené vločky s bielym jogurtom a ovocím. Jednoduché, chutné, účinné. V miske zmiešame ovsené vločky s bielym jogurtom, pridáme drobné a nakrájané ovocie – hrozno, banán, maliny a podobne – a dobrú chuť!

Je to málo sladké? Necukrite! Rozumnou alternatívou sú vločky so škoricou či medom. Takýto mix zalejte mliekom, alebo opäť využite biely jogurt.

Dôsledne sa však vyhýbajte bielemu rafinovanému cukru a rôznym prísadám s jeho vysokým obsahom – bojujete proti ich prospešným účinkom.

Čo takto ovsené vločky s kokosovým olejom? Najprv ich zalejte horúcou vodou, pridajte štipku škorice, nastrúhajte horkú čokoládu s vysokým obsahom kakaa a na záver dolejte chutný zázrak.

Toto sú iba tri nápady, spôsobov prípravy je naozaj nespočetné množstvo – každý individuálne podľa svojej chuti! A nezabúdajte, že ovsené vločky nie sú vhodné iba na raňajky, využiť ich môžete aj ako rýchly, chutný a hlavne zdravý snack!

Ovsené vločky na raňajky + recepty a nutričné hodnoty
4.4 (87.5%) 8 votes
Tomáš Baňo
 

Dobrý deň, volám sa Tomáš Baňo a som hlavným redaktorom tohto magazínu. Vyštudoval som Strednú zdravotnícku školu v Nitre a bakalárske štúdium Ošetrovateľstvo na UKF v Nitre. Už 10 rokov sa venujem zdravému životnému štýlu. V mojich článkoch vám ponúknem môj názor a hodnotenie rôznych tém.

Pridajte komentár 0 Komentáre

Napísať komentár: