Mlieko a mliečne výrobky – Ako vplývajú na zdravie?

0

Mlieko je tu s nami odjakživa. Presnejšie od čias ranného neolitu. Prvé dôkazy o mliekarenstve ako ho poznáme dnes, kedy sa mlieko transformovalo na mliečne výrobky (maslo, jogurt a syry) datujeme na začiatok 21. storočia.

Prečo by sme mali piť mlieko a aké alternatívy slovenský trh ponúka?

Druhy mlieka, ktoré u nás nájdete

Vo svete existuje niekoľko druhov mlieka, ktoré človek konzumuje. Na Slovensku prevláda však konzumácia kravského mlieka, ale aj kozieho, ovčieho a rastlinného.

Kravské mlieko

Vedeli ste, že 9 z 10 pohárov mlieka konzumovaných ľuďmi pochádza z kráv?

Väčšina predávaného kravského mlieka je tepelne upravená. Najčastejším spôsobom je pasterizácia, kedy sa mlieko na krátky čas vystaví vysokej teplote. Tá zahubí škodlivé baktérie a predĺži životnosť mlieka. Jej nevýhodou je, že zahriatie znižuje podiel vitamínov a ovplyvňuje chuť.

Kozie mlieko

Kozie mlieko je radené do tzv. superpotravín a je najbežnejšie konzumovaným mliečnym výrobkom na svete. V skutočnosti 65% až 72% všetkých mliečnych výrobkov spotrebovaných na celom svete pochádza z kozieho mlieka.

Ovčie mlieko

Ovčie mlieko je skvelým pomocníkom pri výrobe syrov ako Roquefort a chevre. A to z toho dôvodu, že obsahuje 2-krát toľko tuku ako kravské mlieko.

Rastlinné mlieko

Do popredia sa začínajú dostávať rastlinné alternatívy mlieka. Ich zástancami sú prevažne vegetariáni a vegáni. Môžete si vybrať z kokosového mlieka, mandľového, makového, sójového, kokosového a ďalších. Trh je v tomto smere naozaj štedrý.

Prečo by sme mali piť mlieko?

O mlieku a jeho benefitoch na zdravie sa toho popísalo už naozaj veľa. Aké však tieto výhody sú, a ktoré benefity pitie mlieka človeku prináša? Predstavíme si niektoré z nich.

Zdroj vápnika

Príjem vápnika je nevyhnutný pre vývoj silnejších kostí a pre udržanie ich sily po celý život. Vápnik sa ukladá v kostiach, takže pri nedostatku vápnika sú tieto zásoby použité na iné funkcie.

Tým pádom sa vápnik neujde pre kosti, ktoré môžu byť oslabené. Týmto vplyvom môže u vás vzniknúť osteoporóza (rednutie kostí).

Koľko vápnika potrebujete každý deň?

  • Deti 1-3 roky: 500mg
  • Deti 4-8 rokov: 700mg
  • Dievčatá a chlapci od 9 do 13 rokov: 1 000 – 1 300 mg
  • Tínedžeri 14-18 rokov: 1 300mg
  • Ženy od 19 do 50 rokov a muži od 19 do 70 rokov: 1 000 mg
  • Ženy nad 50 rokov a muži nad 70 rokov: 1 300 mg

Silné a zdravé zuby

Šálka mlieka obsahuje takmer 30 percent dennej potreby vápniku pre dospelých. Mlieko obsahuje aj draslík, horčík a vitamín D. Tieto vitamíny a minerály sú dôležité pre zdravé kosti a zuby. Navyše mlieko pomáha predchádzať vzniku zubného kazu.

Milk packaging box mockup

Rast svalov

Vďaka bielkovine, ktorú mlieko obsahuje, je skvelým pomocníkom pri raste svalov. Takisto pitie mlieka po cvičení dodáva telu potrebné živiny na zotavenie.

Mlieko navyše pomáha predchádzať bolestivosti svalov a doplňuje tekutiny, ktoré sa pri fyzickej aktivite stratili.

Chudnutie

Môže sa to zdať neuveriteľné, ale mlieko pomáha aj pri redukcii hmotnosti.

Ako je to možné?

Štúdie preukázali, že pitie plnotučného mlieka pomáha predchádzať priberaniu. Výsledky tejto štúdie naznačujú, že ľudia s vyšším príjmom vápnika v potrave majú nižšie riziko nadváhy alebo obezity. Rovnako hovoria o tom, že vysoká hladina vápnika v potrave podporuje odbúravanie tukov a inhibuje vstrebávaniu tukov v tele.

Vitamínová bomba pre telo

Mlieko obsahuje širokú škálu výživných látok, vrátane vitamínov, minerálov, bielkovín, zdravých tukov a antioxidantov.

Je navrhnuté tak, aby plne vyživovalo novonarodené zvieratá. Pri obsahu vitamínov a minerálov však záleží aj na druhu mlieka, a na výživovom obsahu konkrétneho mlieka.

Kvalitný zdroj bielkovín

Vedeli ste, že jedna šálka mlieka obsahuje až 8 gramov bielkovín?

Mlieko sa považuje za „kompletný proteín“, čo znamená, že obsahuje všetkých 9 esenciálnych aminokyselín potrebných na to, aby vaše telo fungovalo na optimálnej úrovni.

Cukrovka a ochorenie srdca

Niekoľko štúdií zistilo, že konzumácia mlieka môže pomôcť zabrániť cukrovke 2. typu u dospelých. Dôvodom má byť fakt, že mliečne bielkoviny zlepšujú rovnováhu cukru v krvi.

Rovnako pri ochorení srdca mliečny tuk môže pomôcť zvýšiť hladinu HDL (dobrého) cholesterolu. Zvýšenie zdravej hladiny HDL cholesterolu môže zabrániť srdcovým chorobám a mozgovej príhode. Rovnako je mlieko dobrým zdrojom draslíka, čo vedie k pomáhaniu pri regulácií krvného tlaku.

Mliečne výrobky vhodné pre deti

Pre správny vývoj kostí je dostatočný príjem vitamínu D. V detskom jedálničku by preto nemali chýbať 3 porcie mlieka alebo mliečnych výrobkov denne.

Vhodným výberom sú práve kyslomliečne výrobky so živou bakteriálnou kultúrou (napríklad jogurt alebo acidko).

Aké mliečne výrobky by teda nemali chýbať v detskej strave?

  • Tradičné mlieko
  • Maslo
  • Kyslomliečne výrobky – jogurt, acidko…
  • Tvaroh a tvarohové výrobky

Záver

Mlieko je rozhodne dobrým spoločníkom a parťákom nejedného dieťaťa, dospievajúceho, ale aj dospelého človeka a prináša im niekoľko zdravotných benefitov. Udržuje silné a zdravé kosti a zuby, je skvelým zdrojom bielkovín.

Má priaznivé účinky pri redukcii hmotnosti, rovnako je účinný pri raste svalov a aj ako vitamínová bomba. V neposlednom rade má pozitívny vplyv pri prevencii cukrovky a ochoreniach srdca.

Mlieko je teda určite dobrým spoločníkom a oplatí sa ho zaradiť do vášho jedálnička. Je to však aj alergén, preto treba všetko robiť s mierou a v odporúčaných dávkach.

Zdroje: