1

Kreatín Monohydrát – Dávkovanie a účinky + TOP 5 najlepších kreatínov

Kreatín. Slovo, ktoré je v športe veľmi skloňované. Čo to vlastne je? Aké má účinky? Alebo ako sa užíva? Na toto všetko sa dnes pozrieme.

Pripravili sme si pre vás taktiež výber 5 najlepších kreatínov na našom trhu, ktoré podľa nášho názoru rozhodne stoja za vyskúšanie a ich cena je skutočne prijateľná. Poďme sa na to pozrieť.

BalenieProduktHodnotenieCena

1

kreatín 7 gymbeamKreatín Crea7in - GymBeam

2

kreatín monohydrát gymbeam recenzia hodnotenieKreatín 100% Monohydrate

3

creatine gymbeam tabletyKreatín TABS - GymBeam

4

scitec nutrition recenzia hodnotenieKreatín 100% - Scitec Nutrition

5

creatine hcl hodnotenie recenzia cena skusenostiKreatín HCl - GymBeam

Čo je kreatín?


Kreatín (niekedy označovaný ako monohydrát kreatínu) je v komunite kulturistov považovaný za určitý fenomén. Patrí medzi najpredávanejšie výživové doplnky na cvičenie a rýchly nárast svalov.

Pýtate sa, prečo je to tak?

Dokopy bolo vypracovaných vyše 500 štúdií, ktoré potvrdili účinky kreatínu na rast svalov, metabolizmus, celkový výkon a mnoho ďalších ukazovateľov. 70% z týchto štúdií prinieslo prevratné výsledky a dokázali tak, že kreatín je skutočne funkčná látka, ktorá podporuje výkon a výsledky športovca.

Super, dozvedeli sme sa, že kreatín skutočne funguje. Je však bezpečný? Alebo sa musíte báť nepríjemných vedľajších účinkov ako pri steroidoch?

Áno, je bezpečný! Nie je to žiadny steroid. Samozrejme, tak ako všetky výźivové doplnky a suplementy, aj kreatín má vedľajšie účinky. K nim sa dostaneme neskôr v článku.

Medzi hlavné prínosy užívania kreatínu patrí napríklad podpora energie, zlepšenie kognitívnych funkcií, podpora rastu svalovej hmoty a zvýšenie fyzickej sily.

Čo je to kreatín monohydrát?

Monohydrát je malý peptid, ktorý je zložený z aminokyselín (stavebné zložky proteínov). Vytvára sa v pečeni, pankrease a v obličkách. Pri jeho tvorbe pomáha hlavne aminokyselina s názvom glycín, arginín a metionín.

Ako doplnok stravy bol kreatín predstavený už v deváťdesiatych rokoch minulého storočia.

O jeho propagáciu sa postarali olympijskí športovci, ktorí oznámili, že ho užívajú ako podporu výkonnosti. Dnes ide o najpredávanejší kulturistický doplnok stravy.

Kedy ho užívať?


Ak sa rozhodnete užívať kreatín, je dobré zistiť ako na to. Užívať ho môžete napríklad pred tréningom, po tréningu alebo behom dňa. Ktorý spôsob je najlepší?

Každému sedí niečo iné. Vo všeobecnosti je väčšinou odporúčané užívať ho až po jedle. Proteíny a ostatné látky obsiahnuté v dobre pripravenom a vyváženom jedle podporujú účinky kreatínu a tým zlepšujú jeho účinok.

kreatín monohydrát gymbeam recenzia hodnotenie  Náš TIP

Chcete kvalitný suplement za super cenu? Vyskúšajte creatine monohydrate od GymBeam. Iba za 6,95€. Viac info

Aké sú účinky kreatínu?


Medzi hlavné účinky kreatínu patrí napríklad:

  • Pomoc pri syntéze proteínov, ktorá zvyšuje rast svalovej hmoty
  • Zlepšuje silu a výkon
  • Môže pomôcť zlepšiť obnovu svalov a zotavenie z cvičenia
  • Zdá sa, že pomáha maximalizovať výkon pri vysoko intenzívnom tréningu (HIIT)
  • Môže chrániť mozog
  • Môže pomôcť znížiť závažnosť symptómov depresie (zdroj)
  • Kardioprotekčné vlastnosti, pretože môže chrániť srdce a cievy
  • Môže potenciálne znížiť únavu
  • Môže potenciálne pomôcť zlepšiť hustotu kostí

Z týchto všetkých účinkov je jednoduché usúdiť prečo je taký obľúbený u kulturistov. Pýtate sa, či je lepšie uźívať srvátkový proteín alebo kreatín? Je to veľmi otázny.

Proteín je takmer nevyhnutnou súčasťou naberania svalovej hmoty, avšak pre niektorých ľudí môže byť horšie stráviteľný. Kreatín je pre väčšinu ľudí stráviteľný bez výraznejších problémov.

Má kreatín nejaké vedľajšie účinky?


Tak ako každý jeden výživový doplnok aj kreatín môže spôsobovať okrem priaznivých účinkoch aj radu vedľajších účinkov. Je to veľmi otázne, komu ich spôsobí a komu nie. Záleží od mnohých faktorov ako napríklad vek, váha, fyzická zdatnosť, zdravotný stav, trávenie a mnoho iného.

Ak chcete minimalizovať riziko vedľajších účinkov, dodržiavajte odporúčané dávkovanie!

Odporúčame preto vyskúšať viacero druhov a rozhodnúť sa, ktorý vám vyhovuje a naopak, ktorý radšej do svojho jedálnička nezaradíte.

Medzi najznámejšie vedľajšie účinky keratínu patria napríklad nasledovné účinky:

  • Zvýšenie telesnej hmotnosti vďaka zadržiavaniu vody (niekedy až tri až päť libier nárastu hmotnosti za deň kvôli akumulácii tekutín pri vysokých dávkach)
  • Nepríjemná kŕčovitá bolesť brucha
  • Prehánanie a hnačka
  • Nevoľnosť a závrate
  • Zápcha
  • Roztržitosť a nepríjemné pocity

Častou otázkou pri výživových doplnkoch používaných v kulturistike je to či ich môžu užívať aj ženy? Áno, kreatín je vhodný aj pre ženy. Neboli dokázané žiadne rozumné dôdovy prečo by nemal byť vhodný aj pre nežné pohlavie.

kreatín

Takisto kreatín nie je iba pre vrcholových športovcov ale odporúča sa všetkým, ktorí chcú podporiť svoj aktívny životný štýl a posunúť ho o ďalší level.

Kreatín v krvi. Je jeho prebytok problém?

Nejde konkrétne o obsah kreatínu v krvi ale o obsah kreatinínu. Kreatinín vzniká pri rozklade kreatínu vo svaloch čiže pri fyzickej aktivite.

Úroveň kreatinínu v krvi svedčí o fungovaní obličiek. Priaznivá hladina kreatinínu znamená zdravé obličky. Vysoký obsah znamená to, že je niekde chyba a kreatinín nie je odvádzaný z tela prostredníctvom moču.

Je preto dobré ísť k lekárovi, ktorý vám prostredníctvom vzorky krvi jednoducho stanoví to, akú máte hladinu týchto látok v krvi. Pozor, úroveň týchto látok sa nemeria bežne. Je preto dobré lekárovi to pripomenúť.

Ako užívať kreatín a aké je jeho dávkovanie?


Ok, máme za sebou všeobecné predstavenie kreatínu. predstavili sme si jeho účinky, pozitívne aj vedľajšie. Predstavili sme si pre koho a kedy je vhodný. Nepovedali sme si však ako ho užívať.

V prvom rade je potrebné predstaviť si zopár základných pravidiel, ktoré ak budete dodržiavať, minimalizujete tak vedľajšie účinky tohoto výživového doplnku.

Pri užívaní kreatínu je dôležité:

  • Neužívať ho príliš mnoho a rozhodne neprekračovať odporúčanú dennú dávku stanovenú výrobcom.
  • Odporúča sa rozložiť si dávku na celý deň, nie užiť ju naraz.
  • Neužívať ho tesne pred spaním (môže spôsobiť nespavosť a problémy so spánkom).
  • Je lepšie užiť ho po jedle a nie na prázdny žalúdok
  • Dodržiavajte dostatočný pitný režim

Prečo je lepšie užívať ho spolu alebo po jedle?

Niektoré štúdie dokázali, že účinky kreatínu sa zvyšujú. Je to spôsobené tým, že počas jedenia sa do tela dostávajú aj ostatné látky (proteíny, aminokyseliny…), ktoré podporujú účinky kreatínu.

Mnoho kulturistov, či už profesionálnych alebo amatérskych užíva kreatín radšej po tréningu. Nájdu sa aj takí, ktorí ho užívajú pred tréningu. Je to individuálne.

creatine gymbeam tablety  Skvelá cena!

Chcete kvalitný suplement za super cenu? Vyskúšajte monohydrát od GymBeam. 200 tabliet iba za 9,95€. Viac info

Každý človek reaguje na túto látku inak. Niektoré štúdie dokázali, že účinky kreatínu na ľudský organizmus sa časom znižujú. Telo si naň zvyká. Najlepšie účinky má preto počas prvých mesiacov až jedného roka od začiatku užívania. Neskôr počas dlhodobejšieho obdobia je jeho užívanie “zbytočné”.

A ako ho teda užívať?

Ak začínate s užívaním kreatínu, odporúča sa užívať 0,3g na jeden kilogram telesnej hmotnosti. Počas ďalších 5 až 7 dňoch je dobré dávku znižovať na max. 5 až 10 gramov denne. Toto dodržujte cca 3 týždne.

Po dodržaní troch týždňov sa môžete vrátiť k vyššej dávke alebo pokračovať v užívaní nízkej dávky. To už uvidíte sami.

Rozhodne sa však riaďte odporúčaniami výrobcu (sú rôzne, záleží od toho, ktorý kreatín si vyberiete).

Náš TIP na najlepší kreatín na trhu


Mnoho športovcov odporúča kreatín monohydrát (creatine monohydrate). Opäť raz sa potvrdilo, že najlacnejší kreatín je jeden z tých najúčinnejších.

Nemusíte preto investovať desiatky eur do drahých výživových doplnkov.

Ktorý kreatín je najlepší na objem?

Všetky sú vhodné na objem. Záleží od toho ako si prispoôsobíte váš tréningový plán, stravu a ďalšie faktory. Záleží tiež od toho, koľko ste ochotný investovať do výživových doplnkov.

Vybrať si môžete z veľkého množstva kreatínov ako napríklad kreatín monohydrát, ethyl ester, fosfát, pH-X, krea–alkalyn, kreatín malát, pyruvát, krea-genic.

Najlepší kreatín monohydrát


Vybrali sme pre vás TOP 5 najlepších kreatínov. Je len na vás, ktorý si vyberiete.

(Od písania tohoto článku sa ceny mohli mierne zmeniť)

BalenieProduktHodnotenieCena

1

kreatín 7 gymbeamKreatín Crea7in - GymBeam

2

kreatín monohydrát gymbeam recenzia hodnotenieKreatín 100% Monohydrate

3

creatine gymbeam tabletyKreatín TABS - GymBeam

4

scitec nutrition recenzia hodnotenieKreatín 100% - Scitec Nutrition

5

creatine hcl hodnotenie recenzia cena skusenostiKreatín HCl - GymBeam
Kreatín Monohydrát – Dávkovanie a účinky + TOP 5 najlepších kreatínov
4.4 (87.5%) 8 votes
Tomáš Baňo
 

Dobrý deň, volám sa Tomáš Baňo a som autorom tohoto magazínu. Už 10 rokov sa venujem zdravému životnému štýlu. Zaujímam sa o alternatívne spôsoby liečby. V mojich článkoch vám ponúknem môj názor a hodnotenie rôznych výživových doplnkov.

Pridajte komentár 1 Komentáre
Kubec

mám ten druhý od gymbeamu a som mega spoko len rozmýšlam že už ho vymením, môže to byť že už mi nezaberá po takej dlhej dobe?

Odpovedať

Napísať komentár: