2

Bcaa – Svätá trojica rastu svalovej hmoty

O esenciálnych aminokyselinách vieme, že organizmus si ich nedokáže vytvoriť sám a tak musia byť prijímané externe. Zbehlejší v tematike vedia, že ich je osem, z toho tri sú tzv. vetvené a významným spôsobom sa podieľajú na raste a ochrane svalovej hmoty, ale rovnako aj na celkovom zdraví organizmu. Práve o tejto trojici, súhrnne označovanej BCAA (z angl. branched chain amino acids), bude dnes reč.

Trošku z učebníc


Aminokyseliny s rozvetveným reťazcom, ako znie ich kompletné označenie, sú tri a to konkrétne:

  • valín
  • leucín
  • izoleucín

Vyhľadávajú ich predovšetkým športovci a ľudia, ktorým ide o nárast svalovej hmoty, rovnako tiež o jej ochranu a regeneráciu po silovom tréningu. Avšak pozitívny vplyv na zdravie ocenia aj jedinci s odlišnou motiváciou.

Vetvené aminokyseliny totiž hrajú veľmi dôležitú úlohu pri svalovej syntéze bielkovín, nakoľko znižujú ich potrebu spaľovať vlastné proteíny.

  Stimulujú tvorbu nesteroidných anabolických hormónov a slúžia ako bleskový zdroj energie, nakoľko sú využiteľné priamo z krvného obehu. V praxi to znamená, chránia a účinne obnovujú svalové tkanivo, zároveň pomáhajú zväčšovať jeho objem.

Účinky BCAA


Obsah BCAA predstavuje viac než 30% z celkového obsahu svalových proteínov. Ako sme už spomínali,  majú primárne ochrannú a regeneračnú funkciu , avšak súhrn ich prospešných vlastností tu ani zďaleka nekončí. Ocení ich ako pravidelne trénujúci jedinci, tak ľudia vystavovaní vyššej fyzickej záťaži.

Aminokyseliny s rozvetveným reťazcom:


  • chránia a obnovujú svalovú hmotu, zároveň podporujú jej rast a zefektívňujú posilňovanie
  • zvyšujú výdrž jednotlivca a urýchľujú regeneráciu po fyzickom výkone
  • slúžia ako okamžitý zdroj energie
  • podporujú tiež hojenie kostí, vlasov a kože
  • upravujú hladinu cukru v krvi
  • pomáhajú spaľovať tuky a zhodiť nadbytočné kilogramy

  Nedostatok aminokyselín sa môže prejaviť rôznymi nepríjemnými symptómami, medzi ktorými nechýbajú prudké zmeny nálad, poruchy spánku, nekvalitná erekcia, kožné problémy, vypadávanie vlasov, nadváha, vysoký cholesterol či krvný tlak.

Je teda nepochybne dôležité dbať na rozumný príjem týchto aminokyselín, nakoľko ich deficit sa negatívne podpíše na zdraví ako starších tak mladších jedincov.

Zdroje a dávkovanie


V potrave hľadajte leucín predovšetkým v kuracom a hovädzom mäse, vajciach, rybách, mliečnych výrobkoch, orechoch, celozrnných výrobkoch či sójovej múke.

Izoleucín nájdete rovnako v kuracom mäse a vajciach, ďalej v ryži, mandliach, kešu, cíceri, šošovici, prípadne v sójovej bielkovine.Bcaa

Napokon valín je vhodné prijímať predovšetkým z mäsa, rýb, hríbov, kozieho syra, šošovice, obilnín a sójovej bielkoviny.

Pri užívaní vetvených aminokyselín je dôležité dbať na ich vzájomnú rovnováhu.  Prijímať by sme ich teda mali naraz tak, aby boli v rozumnom množstve zastúpené všetky tri . Ideálny pomer predstavuje zhruba 2 miligramy leucínu a valínu na gram izoleucínu. Vo výživových doplnkoch býva toto množstvo presne odmerané.

Čo sa týka časového harmonogramu, BCAA je vhodné užívať pred a po tréningu. V netréningový deň približne 2-3x po jedle.

Ako vždy aj v tomto prípade je dôležité držať sa inštrukcií ohľadom dávkovania uvedených v príbalovom letáku.

Bcaa – Svätá trojica rastu svalovej hmoty
4.3 (85%) 4 votes
Tomáš Baňo
 

Dobrý deň, volám sa Tomáš Baňo a som autorom tohoto magazínu. Už 10 rokov sa venujem zdravému životnému štýlu. Zaujímam sa o alternatívne spôsoby liečby. V mojich článkoch vám ponúknem môj názor a hodnotenie rôznych výživových doplnkov.

Pridajte komentár 2 Komentáre