Atkinsonova dieta – Jedálniček + všetko čo potrebujete vedieť

Každá diéta má svoje špecifiká. Väčšinou sa týkajú obmedzení v oblasti potravín, ktoré pri jej dodržiavaní môžete konzumovať.

Atkinsonova diéta nie je výnimkou.

Je založená na minimálnom príjme sacharidov, pričom pri tukoch a bielkovinách sa človek limitovať nemusí.

Viaceré štúdie a pozorovania potvrdili, že táto diéta je vhodným spôsobom redukcie telesnej hmotnosti.

Dnes teda na túto tému. V texte si opíšeme základné predpoklady a špecifiká Atkinsonovej diéty a nebude chýbať ani vzorový jedálniček pre záujemcov.

Atkinsonova diéta – Čo je to za diétu?


Diéta je pomenovaná po Robertovi C. Atkinsovi, americkom všeobecnom lekárovi, ktorí jej základy položil ešte v roku 1972 vydaním knihy, ktorá sa rýchlo stala bestsellerom.

Dnes má tento nutričný program priaznivcov po celom svete a zdá sa, že sa to tak skoro ani nezmení.

Atkinsonova diéta má totiž preukázaný vplyv na efektívne chudnutie.

Ako sme už spomínali, jej funkčným základom je minimalizácia príjmu sacharidov.

To je najdôležitejšia zásada, ktorú je potrebné dôsledne dodržiavať.

Okrem redukcie telesnej hmotnosti má ich obmedzenie aj celkovo prospešné účinky na zdravie. Na prvé počutie možno ide o radikálnu zmenu v životospráve, je to však jednoduchšie, než sa možno zdá.

Nemusíte sa obávať, aj pri dodržiavaní tejto diéty si budete môcť  z času na čas dopriať niečo sladké pod zub.

Dôležité však je, aby sa to nestalo pravidelnosťou a aby zvyšok jedálnička tvorili predovšetkým bielkoviny a zdravé tuky.

Bielkovinová diéta – KetoMIX

ketomix-dieta-recenziaKetoMIX je účinná diéta založená na jednotlivých balíčkoch. Nemusíte sa stresovať s prípravou jednotlivých jedál, všetko máte pripravené dopredu.

Stačí si vybrať plán, ktorý chcete. V ponuke sú rôzne plány. Vyskúšajte napríklad ketónovú diétu na 3 týždne.

Obsahuje spolu 105 porcií. To znamená, že denne budete jesť 5 jedál.

Ako teda na to?


Ako každý fungujúci systém, aj Atkinsonova diéta má svoje fázy.

Sú štyri a každá je špecifická, predovšetkým množstvom sacharidov, ktoré by ste mali konzumovať.

Poďme si ich prejsť.

Prvá fáza

Je založená na absolútnom minime prijatých sacharidov. Ich množstvo by nemalo presiahnuť 20 gramov denne v období dvoch týždňov.

Cieľom tejto fázy je naštartovať samotný proces chudnutia a dosiahnutie ketózy, teda stavu, kedy telo spaľuje tuky.

Čo jesť v počiatočnej fáze?

 Nízkosacharidové potraviny bohaté na tuky a bielkoviny. Obmedziť je potrebné obilniny, ovocie, ale aj mliečne výrobky či orechy.

Pozor si treba dávať aj na zeleninu s vyšším obsahom sacharidov. Tie sú v prvej fáze nepriateľom číslo jeden.

Pri dôslednom dodržiavaní zásad diéty dôjde v priebehu dvoch týždňov k značnému úbytku telesnej hmotnosti. A to je tá správna motivácia, čo poviete?

Druhá fáza

Prísne sacharidové mantinely sa v tejto fáze o čosi uvoľnia.

Mierne sa zvýši ich príjem, no určite by nemal presiahnuť 60 gramov na deň. Chudnutie musí pokračovať, ak sa zastaví, viete, že sacharidov máte v strave priveľa.

Do svojho jedálnička môžete zaradiť orechy a semienka, aj niektoré druhy ovocia (s nižším podielom sacharidov).

Pozor však na glykemický index potravín, ktoré konzumujete!

Trvanie fázy je individuálne, ukončiť by ste ju mali v čase,  keď vám do cieľovej hmotnosti ostávajú ešte tak 3-4 kilogramy.

Tretia fáza

V tejto fáze sa opäť zvýši príjem sacharidov, tento krát však už iba o 10 gramov týždenne. Pri pravidelnom vážení nesmiete pozorovať nárast telesnej hmotnosti – ešte chudnete.

Organizmus si však musí zvykať na o čosi vyšší príjem sacharidov a v budúcnosti udržiavanie váhy na stabilnej, vysnívanej hodnote.

Trvanie fázy je opäť individuálne. Skončiť by nemala skôr, ako dosiahnete požadovanú váhu, no odporúča sa, aby nebola kratšia ako jeden mesiac.

Ak by došlo k nárastu telesnej hmotnosti, je potrebné znížiť príjem sacharidov o 10 gramov týždenne a celý proces opakovať.

Štvrtá fáza

Posledná fáza je v podstate už navždy (za ideálnych podmienok).

Príjem sacharidov môžete navýšiť na ľubovoľnú hodnotu, no v žiadnom prípade nemôže dôjsť k nárastu vašej telesnej hmotnosti. Ak sa tak stane, je potrebné vrátiť sa k fázam predošlým.

Stále platí, že  uprednostňovať je potrebné primárne stravu bohatú na tuky a bielkoviny.

Majte však na mysli, že ak sa vrátite ku stravovacím návykom spred Atkinsonovej diéty, rovnako sa vráti na neželané hodnoty aj váha.

Ak máte problém držať diétu, vyskúšajte sa poradiť vo fóre o atkinsonovej diéte.

atkinsonova diéta

Povolené a neodporúčané potraviny, vzorový jedálniček


Kľúčovým faktorom, ktorý by ste mali zohľadňovať pri výbere potravín, je obsah sacharidov v nich ale aj ich glykemický index.

Toto číslo vyjadruje, ako rýchlo sa cukor v nich štiepi v krvi. Ak je tento proces príliš rýchly, dochádza k nárastu hladín glukózy a inzulínu a tým aj k skoršiemu pocitu hladu po konzumácií.

Obmedzením sacharidov teda prispejete aj k tomu, že budete jesť menej a zriedkavejšie.

Potraviny, ktoré sú vhodné pri dodržiavaní Atkinsonovej diéty:

  • rôzne druhy mäsa, vajcia, tučné ryby a plody mora (sardinky, losos, pstruh)
  • plnotučné mliečne výrobky (grécky jogurt, smotana, maslo, tvrdé syry)
  • zelenina s nízkym obsahom sacharidov (špenát, brokolica, šalát, paprika, paradajky, špargľa, kel, cibuľa, cuketa a podobne)
  • orechy a semienka (mandle, vlašské, slnečnicové, chia), extra panenský olivový a kokosový olej, čistá voda, zelený čaj, káva

Potraviny, ktoré sa neodporúčajú pri nízkosacharidových diétach (najmä v prvých dvoch fázach):

  • rôzne sladkosti a sladené nápoje, zmrzlina
  • múčniky a koláče, obilniny a výrobky z nich (ryža, pečivo), strukoviny
  • zelenina a ovocie s vysokým obsahom sacharidov (banány, hrozno, ananás, melón, hrášok, kukurica, sladké zemiaky, petržlen)
  • alkoholické nápoje

Atkinsonova diéta jedálniček


Na záver prikladáme sľúbený vzorový jedálniček:

  • raňajky: vajíčka so slaninou / párky / omeleta / šunka a tvrdý syr + zeleninová príloha, resp. šalát
  • obed: kurací šalát / losos na masle / hovädzie mäso / steak / tuniakový šalát + zeleninová obloha, resp. polievka
  • večera: rybí šalát / kuracie prsia / špenátová polievka / steak / vajíčka + zeleninová príloha, resp. hrsť orechov či semiačok
  Náš TIP

Poznáte bielkovinovú diétu KetoMIX? Ide o skvelý spôsob chudnutia. Stačí vám vaša pevná vôľa a kilogrami pôjdu dolu! Chcem viac info

Atkinsonova dieta – Jedálniček + všetko čo potrebujete vedieť
4.5 (90%) 2 votes
Tomáš Baňo
 

Dobrý deň, volám sa Tomáš Baňo a som hlavným redaktorom tohto magazínu. Vyštudoval Strednú zdravotnícku školu v Nitre a bakalárske štúdium Ošetrovateľstvo na UKF v Nitre. Už 10 rokov sa venujem zdravému životnému štýlu. V mojich článkoch vám ponúknem môj názor a hodnotenie rôznych tém.

Pridajte komentár 0 Komentáre

Napísať komentár: