Ako znížiť cholesterol? Všetky potrebné informácie!

Váš lekár vám povedal, že máte v krvi zvýšený cholesterol, a vy neviete, čo to presne znamená?

Nie ste v tejto problematike doma? Nič to, prečítajte si náš článok a všetko potrebné sa dozviete.

Slovo cholesterol je v ostatnom čase veľmi často skloňované, lebo postihuje čoraz viac mladých ľudí. Povieme vám, čo je toho príčinou.

Dozviete sa, aké druhy cholesterolu by ste mali poznať, aké sú príznaky a riziká jeho zvýšenej hladiny v krvi.

Poradíme vám, ktoré potraviny vám pomôžu znížiť jeho hladinu v krvi. Dozviete sa i to, ako sa ho zbaviť, čo robiť, keď je jeho hladina vysoká a ako ju znížiť bez liekov, napríklad aj prostredníctvom výživových doplnkov.

Čo je cholesterol?


Je to tuková látka, ktorá sa nachádza v našej krvi, ako aj v krvi ostatných cicavcov.

Rastliny cholesterol nemajú. Nevyhnutný je pre fungovanie celého nášho organizmu a na svoj chod ho potrebuje každá bunka v tele. Je to totiž základný stavebným kameňom bunkových membrán.

Vďaka nemu sa tvoria niektoré hormóny (testosterón, estrogén), je východiskovou látkou pre vznik vitamínu D a obsiahnutý je aj  v žlčových kyselinách, ktoré v našom tele zabezpečujú vstrebávanie tukov v čreve a sú dôležité pre trávenie potravy. 

Druhy cholesterolu


Cholesterol, keďže je to tuk, nie je rozpustný v krvi. Medzi bunkami je prenášaný špeciálnymi bielkovinovými nosičmi, tzv. lipoproteínmi.

Jestvujú dva druhy lipoproteínov s rôznou hustotou – LDL (má nízku hustotu) a HDL (má hustotu vyššiu).

Podľa toho, s ktorým lipoproteínom je cholesterol vo väzbe a cirkuluje s ním v krvi, rozlišujeme aj druhy cholesterolu. 

Všeobecne rozoznávame celkový cholesterol a v rámci neho ďalšie 2 druhy:

  • LDL (zlý) cholesterol – prenáša cholesterol z čriev do tela, zanáša a upcháva cievy a tepny, čím zvyšuje pravdepodobnosť vzniku ochorení srdca a ciev. Preto by jeho hladina v krvi mala dosahovať čo najnižšiu (1)
  • HDL (dobrý) cholesterol – zbiera ten zlý cholesterol z tkanív, prenáša ho naspäť do čriev, kde sa premení na žlč a z tela je vylúčený stolicou. Čistí cievy a tepny, pôsobí priaznivo na krvný obeh, chráni pred srdcovými ochoreniami. Čím je jeho hladina v krvi vyššia, tým lepšie pre vaše srdce a krvný obeh. (2)

Triglyceridy (TAG) patria spolu s cholesterolom medzi najdôležitejšie lipidy v našom organizme.

Tieto neutrálne tuky sú prijímané potravou.

Časť z nich telo premení na energiu, ale pri nízkom výdaji energie sa ukladajú v tukových tkanivách.

Hodnota hladiny triglyceridov sa tiež meria v súvislosti s cholesterolom, a keďže ich zvýšená hladina tiež zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, mala by byť v krvi čo najnižšia. 

Ako cholesterol vzniká?


Náš organizmus jednu tretinu z celkového množstva cholesterolu prijíma prostredníctvom potravy (zlý cholesterol), zvyšné dve tretiny si telo produkuje v potrebnom množstve samo v pečeni a v tráviacom trakte (dobrý cholesterol).

Pečeň môže vytvárať až 70 % celkového cholesterolu.

V ľudskom organizme je okolo 140 g cholesterolu, pričom 90 % z neho sa nachádza v bunkových membránach.

Príznaky


Vysoký cholesterol nemá žiadne príznaky, nebolí, ani vás inak neobťažuje.

Pokojne sa môže vyvíjať potichu bez príznakov, a preto niekedy aj celé roky nemusíte vedieť, že niečo nie je v poriadku, hlavne, ak nechodíte na pravidelné preventívne prehliadky.

Stáva sa, že o hypercholesterolémii, tak sa odborne zvýšená hladina cholesterolu v krvi nazýva, sa dozviete úplne náhodne, a to pri odbere krvi v súvislosti s iným ochorením, napríklad s cukrovkou.

Ak z nejakého dôvodu nemôžete alebo nechcete navštíviť lekára, odporúčame Veroval Cholesterol – domáci rýchlotest na samotestovanie a zistenie zvýšenej hladiny cholesterolu v krvi. 

Optimálne hodnoty cholesterolu – poznáte ich?


Hladina cholesterolu v krvi sa zisťuje krvným testom a meria sa v milimoloch na liter (mmol/l).

Hodnota celkového cholesterolu je súčet hodnôt LDL cholesterolu + HDL cholesterolu + triglyceridov.

Ideálna hodnota zdravej hladiny cholesterolu u dospelých je:

  • celkový cholesterol – menej ako 5,18 mmol/l
  • LDL cholesterol (zlý) – menej ako 2,59 mmol/l
  • HDL cholesterol (dobrý) – viac ako 1,036 mmol/l
  • triglyceridy – menej ako 3,86 mmol/l

Hraničná hodnota cholesterolu je od 5,18 do 6,22 mmol/l.

Vysoká hodnota je nad 6,22 mmol/l.

Čo spôsobuje vysoká hladina cholesterolu?


Je vedecky dokázané, že príliš vysoká hladina cholesterolu v krvi spôsobuje vznik a rozvoj arterosklerózy čiže kôrnatenia ciev.

Tým, že cholesterol sa na stenách ciev usadzuje, cievy sa rapídne zúžia, znižuje sa ich priechodnosť a dochádza k ich upchatiu.

Následkom tohto procesu dochádza k závažným zdravotným komplikáciám, ako sú infarkt, mozgová mŕtvica, nedokrvenie dolných končatín, problémy s obličkami či poruchy erekcie u mužov.

Je jedným z najzávažnejších rizikových faktorov srdcovo-cievnych ochorení. 

Príčiny zvýšeného cholesterolu v krvi a rizikové faktory


Rizikových faktorov, ktoré sa podieľajú na zvýšení hladiny cholesterolu je viacero. My sme ich rozdelili na dve skupiny.

Prvú skupinu predstavujú faktory, ktoré sú z vašej strany ovplyvniteľné, dajú sa zmierniť a zmeniť. Druhou skupinou sú faktory, ktoré, žiaľ, zmeniť neviete a nijako ich neovplyvníte.

Ovplyvniteľné faktory:

  • nadváha a obezita – riziku vysokého cholesterolu sa vystavujete s indexom hmotnosti (BMI) vyšším ako 30
  • fajčenie
  • vysoký krvný tlak (hypertenzia) – je schopný zmeniť sa z minúty na minútu, preto si jeho hodnotu pravidelne sledujte
  • nedostatok pohybu
  • nezdravá strava – najmä nadmerný príjem živočíšnych tukov vo forme nevhodných jedál
  • vysoká hladina cukru v krvi (cukrovka – diabetes mellitus)

Neovplyvniteľné faktory:

  • pohlavie – u mužov je riziko zvýšeného cholesterolu vyššie ako u žien pred menopauzou. Po nej sa aj u žien riziko zvyšuje
  • vek – riziko ochorenia sa zvyšuje úmerne s vekom
  • rodinná anamnéza na sdcovo-cievne ochorenia

Ako znížiť cholesterol bez liekov


Veľmi jednoducho. Keďže základom zdravého fungovania srdca je vhodná strava a pravidelný pohyb, stačí urobiť zopár zmien v súvislosti s vašimi stravovacími návykmi a životným štýlom.

Čo sa stravy týka, je najdôležitejšie dbať na to, čo svojmu telu dodávate.

Hladinu cholesterolu zvyšuje aj príjem nevhodných potravín, pričom najväčší vplyv na ňu má príjem tukov. Nemusíte hladovať, držať drastické diéty, ani sa nijako inak v jedení obmedzovať.

Stačí, ak bude vaša strava vyvážená a budú v nej prevládať zdraviu prospešné pochutiny.

Uvádzame zoznam potravín, ktoré je potrebné radšej obmedziť, ako aj potraviny, ktoré vášmu telu prospejú.

Nevhodné potraviny


  • plnotučné mlieko, maslo, margaríny, tučný tvaroh, tataraská omáčka, majonézy
  • vyprážané mastné jedlá, zemiakové hranolčeky
  • tučné mäso, údeniny, slanina, výpeky, bravčová masť, párky, klobásy
  • morské plody (krevety), vnútornosti (pečeň, obličky), vaječný žĺtok
  • čipsy, sušienky, zákusky, torty a iné kupované sladkosti
  • alkoholické nápoje, sladené limonády

Prospešné potraviny


  • ovocie a zelenina (akékoľvek v čerstvom, mrazenom i sušenom stave)
  • orechy (môžu byť všetky druhy, ale nesolené a konzumovať s mierou, lebo sú vysokokalorické)
  • rastlinné maslá a oleje (olivový, repkový, slnečnicový)
  • sója, sójové produkty
  • avokádo
  • horká čokoláda
  • hliva ustricová
  • celozrnné pečivo a obiloviny (ovsené vločky, otruby a kaše, ryžu, celozrnné cestoviny)
  • ryby (losos, treska, sardinky, pstruh, šťuka)
  • mäso (hydinové, chudé bravčové, hovädzie, teľacie, jahňacie, králičie)
  • vaječný bielok
  • mliečne výrobky (nízkotučné jogurty, netučný tvaroh a syry, kefír, acidofilné mlieko, tofu)
  • polievky (nemastné vývary a ľahké zeleninové, strukovinové, nie však zasmážané)
  • nápoje (čistá voda, minerálky, zelený, čierny a bylinkové čaje, nízkokalorické nápoje, ovocné šťavy)

Pohybová aktivita


Čo sa týka vašich pohybových aktivít, majte na pamäti, že aktívny pohyb je jedným z najúčinnejších prostriedkov na zníženie hladiny zlého (LDL) cholesterolu, a zároveň na zvýšenie koncentrácie dobrého (HDL) cholesterolu.

Pohyb vám pomôže zbaviť sa nadbytočných tukov, ktoré ste prijali vo forme stravy, zabráni usadzovaniu cholesterolu v cievach a celkovo prospeje vášmu zdraviu.

Ideálne sú pohybové aktivity ako beh, bicyklovanie, tanec,  plávanie, rýchla chôdza, strečing a podobne.

Dôležitá je však pravidelnosť. Snažte sa preto do svojho denného programu pravidelne zapojiť aspoň 30 minútový aktívny pohyb, pri ktorom sa vaše telo spotí. 

Výživové doplnky


Ďalšou možnosťou zníženia príliš vysokej hladiny cholesterolu je užívanie voľnepredajných doplnkov stravy v podobe výživových prípravkov, ktoré sú dostupné v každej lekárni alebo na internete.

  Náš TIP

Rozhodli ste sa vyskúšať výživový doplnok na zníženi cholesterolu? Vyskúšajte Cholesten, ktorý vám môže pomôcť pri zbavovaní sa zlého cholesterolu. Zobraziť recenziu

Tieto dokážu veľmi účinne a efektívne pôsobiť na zvýšenú hladinu cholesterolu.

Do pozornosti vám dáme doplnky výživy prírodného charakteru, na ktoré sme na internete našli pozitívne recenzie od ich užívateľov.

  • Zerocholobsahuje rastlinné steroly (fytosteroly), ktoré sú v malom množstve prítomné aj v mnohých druhoch zeleniny, ovocia, orechov, strukovín a iných prírodných zdrojov. Prípravok účinne znižuje vysoké hodnoty cholesterolu v krvi.
  • Lecitínprípravok s obsahom sóje, predchádza ukladaniu tukov v pečeni, napomáha pri žlčníkových a pečeňových poruchách.
  • Rybí olejzískaný z treščej pečene nórskych tresiek, obsahuje kombináciu omega 3-mastných kyselín a vitamínov A, D, a E, ktorá komplexne pôsobí na organizmus a je prospešná pre vaše celkové zdravie.  
 Pozor! Výživové doplnky nepoužívajte ako náhradu rozmanitej stravy a nikdy nepresahujte ich odporúčanú dennú dávku. Vždy si pozorne prečítajte informácie v príbalovom letáku.

Kedy navštíviť lekára?


V prípade, že sa vám nepodarí znížiť vysokú hladinu cholesterolu v krvi ani zmenami v oblasti vašej životosprávy a pohybovej aktivity, ani výživovými doplnkami, je potrebné navštíviť lekára.

Ten vám po dôkladnom vyšetrení s prihliadnutím na váš vek, hodnoty cholesterolu a triglyceridov, ako aj iných faktorov nasadí vhodnú liečbu a predpíše lieky.

Do medikamentóznej liečby patrí najčastejšie predpisovanie statínov, inhibítorov vstrebávania cholesterolu, fibrátov a injekčných liečiv na zníženie cholesterolu.

Sú to lieky, ktoré zabraňujú jeho vstrebávaniu, znižujú jeho vysokú hladinu a udržujú v tele rovnováhu medzi zlým a dobrým cholesterolom.

Pozor! Lieky sú len doplnkovým opatrením. Nenahrádzajú pohyb a zdravú výživu.

Kód zdravého života (0 – 30 – 5 – 120/80)


Zapamätajte si tieto čísla! Sú kódom k vášmu zdravému, a teda aj plnohodnotnému a dlhému životu.

Rizikové faktory sme si už v článku vyššie predstavili.

Niektoré z nich, ktoré vám môžu strpčovať život, ovplyvniť nemôžete (vek, pohlavie, genetická výbava a vaša rodinná anamnéza). Veľa faktorov, ktoré vedú k vzniku kardio-vaskulárnych ochorení sú však výsledkom vášho nezdravého životného štýlu, a tie ovplyvniť môžete (vysoká hladina cholesterolu, obezita, vysoký krvný tlak, fajčenie a cukrovka).

Čo teda jednotlivé čísla znamenajú?

  • 0 – fajčenie – symbolizuje úplnú abstinenciu fajčenia, to znamená nefajčite!
  • 30 – pohyb – aktívne sa denne hýbte aspoň 30 minút!
  • 5 – cholesteroludržiavajte si hladinu cholesterolu (do 5 mmol/l)!
  • 120/80 – tlak – udržiavajte si optimálnu hodnotu krvného tlaku!

Môžete si zapamätať aj čísla 70 a menej – to je optimálna frekvencia vášho pulzu a  80/94 a menej – to je ideálny obvod pása u žien a u mužov.

Toto posledné číslo súvisí s vašou hmotnosťou a nadmerným ukladaním tukov, ktoré je spojené s jej vzostupom a následnou obezitou.

Ak sa vám podarí tieto čísla dosiahnuť a udržiavať ich v týchto optimálnych hodnotách, vaša šanca, že sa vyhnete kardio-vaskulárnym, ako aj iným ochoreniam, bude veľmi vysoká.

Prevencia


Na prevenciu je právom kladený veľký dôraz, pretože si ňou viete zabezpečiť to, že vás cholesterol trápiť nebude. O všetkých rizikových faktoroch sme vás informovali.

Teraz je už len na vás, či ich zoberiete na vedomie, budete ich akceptovať a budete sa snažiť ochoreniu predchádzať. Stačí, ak začnete praktizovať celkový zdravý životný štýl, ktorý vám odporúčame.

Majte dostatok pohybu. Rýchla chôdza, šport a cvičenie – pomáhajú telu odbúravať tuk, ktorý prijalo prostredníctvom jedla. Zvyšujú v krvi koncentráciu dobrého cholesterolu a zlému zabraňujú usadzovať sa v cievach.

Upravte si jedálniček, zdravo sa stravujte!

Schudnite, pokiaľ máte kilá navyše a udržiavajte si optimálnu váhu – nemusíte držať prísnu diétu, len konzumujte vhodné potraviny, obmedzte príjem tukov, jedzte celozrnné potraviny, veľa čerstvej zeleniny a ovocia.

Obmedzte alkohol a nefajčite!

Absolvujte pravidelné preventívne lekárske prehliadky!

Rada na záver


Hodnoty kódu zdravého života, ktorý sme vám v našom článku predstavili, dosiahnete aj vtedy, keď sa budete vyhýbať stresunegatívnym myšlienkam. Snažte sa byť v psychickej pohode, odrazí sa to aj na vašom fyzickom zdraví!

Viete, ako sa hovorí „v zdravom tele – zdravý duch“, ale platí tiež „zdravý duch = zdravé telo“.

Ako znížiť cholesterol? Všetky potrebné informácie!
4 (80%) 8 vote[s]
Tomáš
 

Dobrý deň, volám sa Tomáš a som hlavným redaktorom tohto magazínu. Už 10 rokov sa venujem zdravému životnému štýlu. V mojich článkoch vám ponúknem môj názor a hodnotenie rôznych tém.

Pridajte komentár 0 Komentáre

Napísať komentár: